diumenge, 21 de setembre de 2008

Fòrum Social Europeu Malmö 2008

Aquests dies he assistit al FSE de Malmö. Mai havia estat cap FS, ni Europeu ni Mundial, així que tinc l'avantatge de no partir amb cap prejudici. He tingut la sensació de que la ciutat estava desconnectada del FSE, els participants érem com una mena de participants a un congrés o alguna cosa per l'estil, que ens movíem per una ciutat que anava al seu ritme, que no tenia cap connexió amb el ritme del FSE. Ara bé, la quantitat de tallers i seminaris van configurar un programa transversal i molt qualitatiu. Per a mi a sigut una experiència enriquidora i un espai formatiu, tot i que no se si han de ser això els Fòrums Socials.

La manifestació (i fins i tot la festa final) no va ser massa massiva (Els organitzadors diuen que 15.000 persones) i va mostrar una manca de mobilització de la societat local. Per cert de la mani em van impactar dues coses. Primer, veure un black block molt nombrós, potser d'unes 500 persones. El black block és el grup d'anarquistes que van vestits de negre, tapats de cap a peus, que solen protagonitzar accions violentes i confrontaments amb la policia i van agrupats en un bloc en posicions gairebé militars. En dos punts del recorregut vaig poder veure com llençaven ampolles a la policia, sense que la cosa anés a més. En segon lloc, em va impactar la presència policial. Havia molta, molta policia. Moltes furgonetes, molta policia a cavall, molts policies amb gossos i fins i tot molts policies amb uns aparatosos extintors a l'esquena. A Barcelona es fa aquest desplegament policial i hi hauria un allau de crítiques a Interior.

Més endavant faré un resum dels tallers als que vaig assistir i d'altres impressions que m'he endut del FSE.