diumenge, 9 de desembre de 2007

Consum responsable contra la precarietat i el consumisme

He tingut pont. Vaig treballar dimecres i fins demà dilluns no torno a la feina. He pogut descansar, llegir, veure pel·licules i fer una excursió a La Mola. Sóc un afortunat. Jo vinc del món de la logística de suport als centres comercials i se de primera mà que el que per molta gent és sinònim de festa o descans, per molta altra (cada vegada més) és sinònim de feina. M'emprenya que es precaritzi el mercat d'aquesta manera i per tant em nego a comprar els festius que obren, per solidaritat. Bé, haig de dir que dissabte vaig comprar el regal de l'amic invisible a una parada d'uns peruans de la fira de Santa Llúcia de la plaça Abat Oliba. Però de centres comercials, res de res!


Actualment s'obren 8 festius a l'any a Catalunya. Una llei estatal de 2004 va crear el marc perquè les autonomies decidissin quants festius obririen, establint en 8 el nombre mínim. A Catalunya s'obrien 12 festius i amb l'arribada del tripartit es va rebaixar a 8, el mínim possible que establia la llei estatal del PSOE. A Madrid se'n obren 20. Però perquè s'han d'obrir els festius?Realment com diuen els empresaris cal el màxim de festius possibles per fer sostenible el model comercial?Això redueix l'atur com diu la patronal?


L'exemple clàssic el trobem, com en moltes altres coses, a Euskadi. Allí, governats per demòcrata cristians no s'obren els festius (CiU en podria haver après), malgrat que hi ha més llibertat horaria que a Catalunya. Perquè? Doncs perquè la patronal basca és molt més raonable que Foment del Treball, la CECOT i tota la resta de lobbies empresarials de la nostra tant estimada i nostrada societat civil. És evident que els centres comercials no necessiten obrir aquests festius. És evident que no generen feina. També és evident que la gran majoria dels treballadors dels centres comercials no cobren hores extres i se'ls hi canvia els dies: Un dissabte festiu per un dimecres entre setmana, mal canvi. Davant d'això cal un marc legal més valent; calen inspeccions de treball que controli aquestes maratons de 15 i 20 dies seguits sense descans als que molts centres sotmeten als seus treballadors per nadal; i cal consciència col·lectiva.


Aquests dies he vist a Cerdanyola uns cartells fets a mà que donaven consignes en contra del consumisme d'aquestes dates i denunciaven els tics masclistes del Nadal, com “tres reis”, “pare Noël”, “Nen Jesús” en lloc de "mare noël", per exemple. Fa poc al difunt blog del Roger ens anunciava una iniciativa interessant d'Ecologistes en Acció, “Un dia sense compres” pel passat divendres 23 de Novembre, iniciativa amb poc seguiment i que no va agradar a tothom com per exemple al Javi Montes que li semblava una bajanada. Avui he pogut llegir al seu blog actual que el consumisme del centre de Barcelona, que ell es troba habitualment ja que viu a la plaça del Pi. El Carles Escolà també ens parla al seu blog del consumisme nadalenc. Tot això és necessari, perquè és una crida a l'autocontrol. M'agraden aquestes iniciatives. No apel·laré a que l'esperit original del nadal trenqui la banalització d'aquestes dates, seria paradoxal ja que sóc ateu, però cal trencar consciències del conjunt de la població ja que ara mateix en la complaença col·lectiva els empresaris troben complicitat i un argument extraordinari: Obrim els festius perquè ens ho demana la gent.


A més de no comprar els dies festius per qüestions de precarització del mercat laboral, també vigilaré que compro i a on. D'entrada compraré poc, perquè ja fa anys que tinc un pacte tàcit amb molts familiars en el que han acceptat que no m'agrada el consumisme nadalenc. Però si compro, compraré llibres (a comerç de proximitat, no pas a l'FNAC); compraré productes etiquetats en català; compraré joguines (per les meves nebodes) que les facin pensar i les eduquin en valors no masclistes; i, com cada any, compraré alguna cosa de comerç just. A Sant Cugat, Badalona i a Barcelona hi ha botigues de comerç just, que tenen productes de qualitat a preus raonables. Sé que jo sol no canviaré la dinàmica d'aquestes dates, però si més no, hi contribuiré el mínim possible.

7 comentaris:

Run Lola Run ha dit...

Hola wapo! Acabo de descubrir el teu blog, ja l'aniré visitant.

Una altra idea de regal pel nadal que a mi em funciona molt i molt bé són entrades de teatre o per algun concert.

Enfi, petonets!

Javi Montes ha dit...

A veure si tinc temps i escric sobre el tema al meu bloc. Puc avançar que a mi no em sembla malament el consum d'aquestes dates... ni les de qualsevol altre època de l'any.

Jesús Hernández ha dit...

Si treballessis a un centre comercial o a una empresa de serveis a centres comercials segurament no et semblaria bé obrir 8 festius l'any.

Per cert "run lola run" per més que he mirat el teu blog sóc incapaç de saber qui ets! (Tot i que tinc un parell de noms de rojillas sindicalistas al cap que comencen per A)

Roger Morales i Puig ha dit...

Ja et dic jo que comença per A. Casualment acaba amb la mateixa lletra...

Jesús Hernández ha dit...

I el nom de la seva parella també comença per a...

Roger Morales i Puig ha dit...

Pos si

Run Lola Run ha dit...

Rojilla sindicalista... aix, quines coses de dir! Nomès falta masona...