dilluns, 5 de novembre de 2007

Futbol i catalanitat

Com vinc dient, futbol i política tenen molt a veure. No dic que sigui bo, però és la realitat. Ja he parlat de futbol i racisme. Aquesta setmana toca parlar de futbol i catalanitat, per dos motius, el video famós del Departament d’Educació de la generalitat (gestionada pel PSC) i per les declaracions vergonyoses de Bernd Schuster (Bernardo que diuen a Madrid). El vídeo, a parer meu, és una cagada en tota regla. Es un vídeo protagonitzat per les tres bessones que ha de ser utilitzat a les aules d’acollida per donar als nens nouvinguts quatre pinzellades ràpides sobre que és Catalunya (Gaudí, els castellers, les olimpíades del 92...) i és comet l’error de dir freses com la següent: “Ronaldinho és Catalunya”... És un missatge excloent, quan Catalunya sempre s’ha caracteritzat per la seva voluntat d’inclusió. Entenc perfectament l’emprenyada bàsicament de pericos, però també de la gent de la Penya, el Nàstic i la resta de clubs agreujats, tots ells iguals de representants de la catalanitat que el barça.

Però el punt àlgid de la setmana del futbol i la catalanitat va venir dissabte, amb les declaracions de Schuster “¿El árbitro es catalán?Ya está todo dicho...”. Per cert no està de més dir que la derrota del Madrid va ser inapel·lable, i l’àrbitre no va condicionar el partit. Espero les reaccions dels mateixos que es van queixar quan el vídeo. Perquè Schuster no ha dit “el árbitro és del Barça”, ha dit “es catalán”. Així que tot els que a principis de setmana s’escandalitzaven (amb raó) per ser exclosos injustament de la catalanitat amb el vídeo, ara a defensar aquesta catalanitat. I als “comités de disciplina deportiva”, també toca sancionar unes declaracions vergonyoses. I no estaria de més que el Madrid fes una nota de premsa al respecte demanant disculpes, més amb la quantitat d’aficionats del Madrid catalans que hi ha. De moment silenci, i per tant, complicitat.

Us destaco una reacció d’ahir a la nit a Rac 1 (emissora que no heu d’escoltar), en Sergi Mas va dir més o menys el següent:

“ Com a soci de l’Espanyol i català em sento insultat per Schuster. Quan va di allò de:


-¿De donde es el árbitro?

-Catalán.

-Ya está todo dicho.


Jo com a periodista hagués dit a Schuster el següent:


-¿De donde es usted?

-Alemán.

- Ah, como Hitler.”

Si més no, em va fer gràcia...

5 comentaris:

Javi Montes ha dit...

El Sergi Mas, com sempre, genial. Les declaracions de Schuster són vergonyoses i no hauria de passar ni un minut més sense que el comitè respectiu actués. El que passa és el de sempre: als grans no són tractats de la mateixa manera que els petits i no hi haurà cap sanció. M’agradaria equivocar-me, però crec que no serà així. Dit això, no estic d’acord quan dius : “Però el punt àlgid de la setmana del futbol i la catalanitat va venir dissabte, amb les declaracions de Schuster “¿El árbitro es catalán?Ya está todo dicho...” . Personalment crec que és molt més greu que un govern de la Generalitat pagui amb diners públics un DVD dient tals bestieses; possiblement sigui qüestió d’opinions, però per mi les declaracions de Schuster són greus, però no tant com el DVD. Schuster, al cap i a la fi, treballa per un club privat, no així la Generalitat, que som tots els catalans i catalanes. Imagino que pot influir molt el fet de sentir-me dolgut per dos motius: primer, pel fet que sigui un govern liderat pel PSC i una conselleria del PSC, al partit al qual estic afiliat i el tinc molt a dins ; segon, perquè l’Espanyol és el club dels meus amors i quan se’l trepitja d’aquesta forma una vegada rere l’altre, em fa molt mal. En fi, no sé. Continuarem lluitant.

Una abraçada Jesús!

Jesús Hernández ha dit...

Jo crec que el tema del DVD és un error gravíssim. El cambrer de la cafeteria on esmorzo cada dia es de l'Espanyol i ho comentàvem, és una cagada i una falta de respecte. Però crec que és molt més greu el que ha fet Schuster, perquè com a mínim el PSC ha rectificat i ha modificat el vídeo. Cap mitjà de comunicació li ha rigut la gracieta a la conselleria i en general tothom ha qualificat negativament el vídeo. En el cas de les declaracions de Schuster, els mitjans esportius rancis de Madrid si li han rigut la gracieta i de rectificacions cap ni una. Per això crec que és més greu. A part, si vols, en un terreny més filosòfic, l'atac que rep l'Espanyol i la resta de clubs catalanas al vídeo-cagada és per omissió, per "ningunearlos". En el cas de Schuster és un atac frontal en tota regla i amb tota la mala llet del món.

Salut Javi!

Jonatan Márquez Cervantes ha dit...

No m'agrada barrejar fútbol i politica, encara que reconec que existeix aquest vincle (que no m'agrada).
Sóc català i madridista i sempre m'he hagut de justificar per aquest fet (aqui i fora).
Si les paraules de Schuster poden fer mal a un culé imagina't a mi. Personalmente m'he vist en situacions còmodes com haver de defensar la meva catalanitat amb orgull a Madrid enfront un Madridista tancat de ment.

Estic d'acord amb el que dius. Schuster s'ha colat i s'haurien de prendre mesures. Malgrat tot continuaré intentant no barrejar fútbol i política, crec que no beneficia el fútbol. Salut!

Javi Montes ha dit...

En fi, jo segueixo pensant el mateix: les paraules de Schuster són terribles, però fer un DVD com el de la Generalitat ho és molt més. Estic d’acord amb el Jonatan: no és bo barrejar futbol i política, no tenen res a veure. Cada diumenge vaig a l’Olímpic i mai se m’ha ocorregut portar cap bandera de cap país ( ni la republicana!) , només porto els colors blanc-i-blaus. No dic que s’hagi de fer el mateix que jo, cadascú que porti la bandera que vulgui ( menys les que tots sabem i que desgraciadament es veuen a Montjuic) , però crec que la majoria de problemes de política i esport, s’acabarien.

Jonatan és una pena que encara, a dia d’avui, hagis de justificar quins són els colors del teu club. Espero que això es vaig acabant...

Jesús Hernández ha dit...

És cert que el futbol és un esport. Però també és cert que el fubtol avui en dia representa (com dic sovint) el mateix que el circ pels romans. És un oci de masses, globalitzat, és mostra de lde l'opulència del sistema, generea identitat, és un dels grans referents socials contemporanis i com a mínim a Europa, està inevitablement associaciat a la política. Una altra cosa és que ens agradi o no.

Com a referent social que és, jo considero que és molt saludable que estigui institucionalitzat, cosa que a Espanya encara no ha passat. El futbol estatal segueix sent encara un dels darrers reductes de la incorrecció política (banderes i símbols feixistes, declaracions xenòfobes i homòfobes, violència dialèctica...).

A aquest blog he parlat d'exemples com el racisme i ara la catalanitat. Per mi la solució és la mateixa en els tos els casos: la intervenció amb ma dura dels organismes compentents. Sancions exemplars pels racistes (com Luis Aragonés) els qui exibeixen simbologia feixista (desgraciadament tots sabem quins camps són) i els que fan declaracions com les que va fer Schuster (a data d'avui encara no ha demanat disculpes).

Javi, segueixo pensant el que et vaig dir l'altre dia, que el DVD també és un fet reprobable i molt trist. Però crec que el problema de fons fa que sigui pitjor el que ha dit Schuster. El tema del DVD ve a ser el problema del que els pericos en dieu el nacional-barcelonisme. Teniu tota la raó, el barça monopolitza la pressència mediàtica i social. El problema de fons de les declaracions de Schuster és l'odi inexplicable que una part dels espanyols (per sort més petita del que sembla pel soroll que fan) tenen als catalans i a Catalunya. És molt més greu aquest segon problema.